پلتفرم: Xbox360، PS3، PC
ناشر: Electronic Arts
سازنده: Klei Entertainment
سبك: اكشن
امتياز: 5/7
شنك (Shank) در زبان عاميانه معناي چاقوي دستساز ميدهد و سري بازي شنك نيز با گيمپلي سريع و خشونتبار خود كه شخصيتش را تا حدودي از فيلمهاي انتقامي دهههاي 70 و 80 ميلادي قرض گرفته، نمايانگر همين معناست. شماره اول اين سري يك بازي زيبا از نظر ظاهري بود كه قابليت بسيار خوبي براي تبديل شدن به يك بازي عالي داشت؛ اما برخي مشكلات باعث شد اين اتفاق نيفتد. در شماره دوم شركت سازنده سعي كرده اين مشكلات را برطرف كند و تا حدودي نيز موفق شده، اما برخي مشكلات ديگر به بازي اضافه شده است!
شخصيت اصلي اين شماره نيز همان شنك است. يك رژيم ديكتاتوري ارتشي مردم خود را تحتفشار ميگذارد و مخالفان را دستگير و زنداني ميكند. البته شنك به اين موضوع اهميتي نميدهد تا زماني كه يكي از دوستان خودش توسط اين رژيم اسير ميشود و وي تصميم به نجات او ميگيرد. پس از آن شنك از ميان جنگلها و مناطق صنعتي و شهرها و دهكدهها عبور ميكند تا به مقصد خود برسد. يكي از مشكلات بازي همينجا نمايان ميشود كه مربوط به داستان بازي و نحوه روايت آن است. شنك در مسير خود از مناطق مختلفي عبور ميكند اما هيچگونه توضيحي در مورد اين مناطق و ارتباط آنها با هم و با داستان كلي بازي داده نميشود. اين كه دشمنان در يك بازي تنوع زيادي داشته باشند يك نكته مثبت است؛ اما بايد بدانيم چرا با اين دشمنان مبارزه ميكنيم. شنك
بر سر راه خود با مردمان دهكدههاي آمازوني و قبيلهاي روبهرو ميشود و آنها را از بين ميبرد بدون اين كه مشخص شود ارتباط آنها با رژيم ديكتاتوري در چيست و اصلا چرا بايد با آنها مبارزه كنيم.
اما يكي از بهترين تغييراتي كه شركت سازنده در بازي ايجاد كرده، نحوه كنترل بازي است كه بهبود زيادي پيدا كرده است. دكمه بلاك يا دفاع كردن كه كاملا غيرقابل استفاده بود، به طور كلي از بازي حذف شده است و به جاي آن اكنون بسادگي با آنالوگ سمت راست ميتوانيد جاخالي دهيد. مثال ديگر اختصاص يك دكمه براي برداشتن بخشهاي افزايش سلامت (Health) است در حالي كه در شماره اول اين قسمتها با همان دكمه حمله (Attack) برداشته ميشدند و به همين علت ممكن بود زماني كه نياز به برداشتن بخش سلامت داريد و دشمني نيز در آنجا ايستاده، به جاي برداشتن بخش موردنظر، شخصيت بازي به دشمن ضربه وارد كند! با وجود اين بهبودها، تصميماتي در طراحي بازي باعث شده گيمپلي در مواردي نيز نسبت به شماره اول ضعيفتر باشد. شما در ابتداي هر مرحله بايد از ميان سلاحهاي اصلي خود، سلاح مورد نظرتان را انتخاب كنيد و ديگر همانند شماره قبلي نميتوانيد در ميان مرحله و هنگام بازي آنها را تغيير دهيد. اگرچه تنوع سلاحها در شماره دوم بيشتر شده و در طول مرحله ميتوانيد از سلاحهايي كه به طور متناوب از دشمنان برايتان باقي ميماند استفاده كنيد. اين موضوع در بسياري موارد نميتواند كمك مؤثري باشد؛ چرا كه دخل و تصرفي در چگونگي اين سلاحها نداريد و نميتوانيد استراتژي مناسبي براساس آنها براي مقابله با دشمنان اتخاذ كنيد. البته اگر در طول مرحله بميريد ميتوانيد سلاحهاي اصلي خود را دوباره و براساس نياز خود انتخاب كنيد؛ اما در بازي اول شما ميتوانستيد با تغيير دادن سلاحهاي اصلي خود در حين مراحل و براساس نياز خود براي مقابله با يك دشمن خاص، از وقوع چنين اتفاقي جلوگيري كنيد. يكي ديگر از نكاتي كه باعث ضعف بازي شده است، كم شدن المانهاي پلتفرمينگ در بازي است كه بشدت به گوناگوني گيمپلي بازي لطمه زده است. يكي ديگر از مشكلات بازي در بعضي مبارزات با غولها يا باسهاي بازي است. در اين مبارزات تقريبا غيرممكن است كه آنها را با استفاده از مهارت و دقت از بين ببريد؛ بلكه بايد از روشهايي ويژه كه به Cheap Win معروفند استفاده كنيد و اين موضوع نيز تا حدي به بازي لطمه ميزند.
يكي از بخشهاي اضافه شده به بازي حالت 2 نفره Survival Mode است كه ميتوان به صورت آنلاين يا آفلاين آن را بازي كرد و در آن شما بايد با هر تعداد از دشمنان كه ميتوانيد روبهرو شده و آنها را از بين ببريد. وجود اين بخش در بازي تا حدودي ميتواند كم بودن زمان گيمپلي بازي اصلي را جبران كند. با وجود اين، تصميم به حذف حالت Co-op براي كمپين اصلي بازي كمي عجيب است، بخصوص كه بازي اول نيز اين بخش را در خود داشت. شنك 2 به رغم داشتن مشكلاتي كه ذكر شد، همانند شماره قبلي خود، يك بازي زيبا از نظر جلوههاي بصري بويژه طراحي هنري دوبعدي است و با ارائه گيمپلي سريع و دوبعدي همراه با خشونت خود ميتواند براي علاقهمندان بازيهاي اكشن بخصوص بازيكنندگان قديمي، سرگرمكننده باشد.